10 april - Reisverslag uit Leerdam, Nederland van Marloes Woudenberg - WaarBenJij.nu 10 april - Reisverslag uit Leerdam, Nederland van Marloes Woudenberg - WaarBenJij.nu

10 april

Blijf op de hoogte en volg Marloes

10 April 2015 | Nederland, Leerdam

Beste allemaal
Hierbij eindelijk een blogbericht van mij. Helaas waren er wat problemen met de blog, waardoor het niet lukte om er wat op te zetten. Fijn om te horen dat jullie zo meeleven, bedankt.
Het gaat hier gelukkig heel erg goed en ik geniet van het werken met de kinderen. Samen met Rethabile mag ik elke middag werken in het centrum in Tubelihle. Hij is een enthousiaste jongen die zelf in Tubehlihle is opgegroeid. Hij is degene die huiswerkbegeleiding geeft. Nu is het een aantal dagen vakantie dus is er geen school voor de kinderen. Nu doen wij samen spelletjes met de kinderen. Deze spelletjes zijn educatief. Met de jongeste kinderen doen we tellen, vormen en kleuren. We hebben zelf spelletjes bedacht, waardoor de kinderen het leuk vinden en tegelijkertijd leren. Zo hebben we bijvoorbeeld Ligrettokaarten gebruikt om een spel te doen waardoor ze de nummers leren. Alle kinderen krijgen dan een kaartje en als ik 8 roep dan moeten degene die een 8 hebben gekregen de kaart omhoog houden. We doen dit op tempo, dus het leuke is dat we het steeds wat sneller doen. De kinderen doen erg hun best, maar het is niet makkelijk voor ze. Veel kinderen lopen dan ook ver achter op school, omdat ze er niks van begrijpen. Gelukkig zijn ze erg leergierig en vinden ze spelletjes doen geweldig!
Met de oudere groep doen we spelling. We geven ze een kaartje waar bijvoorbeeld een auto op staat en dan moeten zij opschrijven Car. Voor een aantal van hen is dit nog erg moeilijk, terwijl ze al 10 jaar oud zijn en vanaf 6 jaar al engels krijgen op school. Toch zijn er veel kinderen die helaas niet naar zo'n school kunnen. zij gaan naar de townshipschool waar geen engels wordt onderwezen. Daarom is het voor hen nog moeilijker. Het is bijzonder om te zien hoe goed ze hun best doen en enthousiast zijn. Ook de kinderen van 10 tot 12 jaar doen ontzettend hun best.
Ook doen we bijna dagelijks knutselen. Ze vinden dit allemaal even geweldig en zijn dan ook jaloers als ze niet aan de beurt zijn. We knutselen nl elke dag met een bepaalde leeftijdsgroep. omdat er anders geen plaats genoeg is.
Er zijn nu 23 kinderen die elke dag komen eten in het centrum. Mpumi de vrouw van de dominee kookt elke dag voor hen. eerst waren het er 14, maar hun aantal blijft toenemen. Eigenlijk zou je alle kinderen wel zoiets willen geven, maar dat is niet mogelijk. Gelukkig kunnen de allerarmste kinderen blijven eten. De dominee bepaald dan ook welke kinderen er in het voedselprogramma komen. Ze leggen bezoekjes af en zien zo welke kinderen het niet zouden overleven zonder. We zijn dankbaar dat deze kinderen bij ons mogen komen.
Nu heb ik de afgelopen dagen een ideetje opgevat. Het lijkt me geweldig om met deze 23 kinderen een frietfestijn te organiseren. Dit doen we in nederland ook wel eens met de clubkinderen. Ik stelde het idee voor aan Mpumi en haar reactie was: '' wauw.. dat zou echt geweldig zijn. Dat kunnen deze kinderen nl nooit en het zou echt geweldig zijn om ze daarmee blij te maken. We zullen bidden dat jouw mensen hiermee zouden willen helpen'. als ze dat kunnen doen zou dat echt geweldig zijn''.... Nu heb ik dus de vraag of jullie mee zouden willen helpen om dit mogelijk te maken. Ik besef dat dit ''luxe'' is, maar om voor 1 keer deze kinderen zo te verassen, zou echt heerlijk zijn! Een keertje lekker even verwennen, dat overkomt hun nl nooit. We hopen dat jullie dit ook enthousiast maakt en dat we dit samen op touw kunnen zetten. We hebben genoeg aan ongeveer 3 euro per kind.... Dus als we per persoon 1 kind dit geven dan zou dit echt geweldig zijn! .... Dit kunt u gewoon naar mijn rekening overmaken en dan zal ik alles verzamelen en de inkopen doen. Rekeningnummer: NL 03 INGB 0001 4467 21. Misschien kunt u als u wilt ondersteunen onder de blog reageren met: Kind nr 1 en de voglende met nr 2... zo kunnen we zien hoe ver we zijn...
Nou het is een lang bericht van deze kant en een misschien wat minder beleefde vraag, maar alvast bedankt namens de kinderen en mij natuurlijk ;) ... Ik hoop dat ik wat foto's kan downloaden, zodat jullie een beeld krijgen van hier. Ik hoop volgende week weer een nieuwe blog te schrijven! of misschien wel eerder.
Zouden jullie willen bidden voor ons project, dat is nl nog veel belangrijker dan dit geld...
Heel veel liefs
marloes

  • 10 April 2015 - 11:44

    Gerrie:

    Geweldig!!!
    Wat zullen die kinderen blij zijn met alles.
    Succes...dikke kus van je mams

  • 10 April 2015 - 12:06

    Corrie Kool (Collega Van Mams):

    Marloes,

    Ik heb zoveel respect voor je dat je dit allemaal voor die kids doet.
    In Culemborg zouden we zeggen: GOED BEZIG!

    Ik doneer voor kind nr. 1

    Veel liefs en kracht,

    Corrie Kool
    Culemborg

  • 10 April 2015 - 12:06

    Corrie Kool (Collega Van Mams):

    Marloes,

    Ik heb zoveel respect voor je dat je dit allemaal voor die kids doet.
    In Culemborg zouden we zeggen: GOED BEZIG!

    Ik doneer voor kind nr. 1

    Veel liefs en kracht,

    Corrie Kool
    Culemborg

  • 10 April 2015 - 12:29

    Ineke Van E:

    Ha Marloes,
    wat mooi om te lezen hoe enthousiast je bezig bent!
    Ik doneer voor kind 2 en 3
    Succes en groetjes, Ineke

  • 10 April 2015 - 13:10

    Suze Van Gent:

    Meid wat fantastich dat het zo goed gaat. Ga zo door want dat geeft zo n goed gevoel. We leven hier door de enthousiaste verhalen van je moeder van harte met je mee en doneer voor kind 4en 5. Succes daar hoor.

  • 10 April 2015 - 13:53

    Gerlise Ten Voorde:

    Wat mooi om je enthousiaste verhalen te lezen!
    Heerlijk!
    Geniet van alles en heel veel succes!

    Ik doneer voor kind 6

    Groetjes,
    Gerlise

  • 10 April 2015 - 14:57

    Liesbeth Verhoeven:

    Ha Marloes,

    wat bijzonder om over jouw werk te lezen! Een knipoog vanuit Nederland!

    "Al wat gedaan wordt uit liefde tot Jezus, dat houdt zijn stand en zal blijven bestaan."

    Gods zegen en groeten uit een zonnig Nederland!

    Ik heb geld overgemaakt voor kind 7 en 8

    Fam. Verhoeven

  • 10 April 2015 - 18:13

    Marloes Woudenberg:

    Hoi allemaal,,,, ohh wat heerlijk om te lezen. Het raakt me echt dat jullie zo meeleven!.... echt heel lief en nogmaals bedankt allemaal. Wat een zegen om zo met elkaar in contact te zijn. Vandaag heb ik mogen zien hoe de kinderen vooruit gaan met hun vormen, kleuren en spelling. Liefs

  • 10 April 2015 - 18:18

    Adrie:

    Hoi, weer zo leuk om te lezen. Ik sponsor kind 9 en 10. En neem zelf ook wat, dus die maak ik ook over :-)
    Groetjes,
    Adrie

  • 10 April 2015 - 18:26

    Monique Hoeppe:

    Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en kinderen zoveel kunt geven met eigenlijk iets wat voor ons zo gewoon is.... Ik doneer natuurlijk ook voor kind nummer 11&12.... Maak er een super festijn van meisje!!
    Liefs Mo

  • 10 April 2015 - 18:43

    Goverdina Veenema:

    Ha Marloes,

    Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt...
    Goed idee hoor het frietfestijn..
    Heb geld overgemaakt voor kind 13

    Veel plezier verder,

    Gr.Goverdina






  • 10 April 2015 - 21:03

    Conny:

    Ha Marloes,
    Wat een goed plan en wat goed om het te vragen!
    Ik sponsor kind 14 en 15.
    Groetjes, ook aan Thabo

    Conny

  • 10 April 2015 - 21:24

    Shanice:

    Hee Marloes,

    Goed om te horen dat je de kinderen daar zo goed kunt helpen op allerlei gebieden!
    Kind 16 & 17 kunnen ook meegenieten van het frietfestijn.
    Hopelijk krijg je nog veel ruimte om de kinderen daar op weg te helpen naar een betere toekomst.

    Groetjes Shanice

  • 10 April 2015 - 22:28

    Marielle:

    Hee lieverd!

    Wat een superleuk idee, ondanks dat Mpumi ongetwijfeld lekker kookt zou dit een hele leuke verrassing voor ze zijn! Kind 18,19 en 20 kunnen van de frietjes gaan smullen.

    Dikke kus
    Mariëlle

  • 10 April 2015 - 22:54

    Caroline Van R.:

    Hoi Marloes,

    Fijn om te lezen dat je daar zulk goed werk mag doen, er schuilt een echte juf in je!
    De laatste drie kinderen mogen uiteraard ook meedoen!

    Hartelijke groet,
    Caroline

  • 11 April 2015 - 07:41

    Adrie:

    Die filmpjes zij zó leuk :-)

  • 11 April 2015 - 09:01

    Marloes Woudenberg:

    Super bedankt allemaal!...... maandag ga ik weer naar het centrum en zal ze het blijde nieuws vertellen. Dat het toch zó snel mocht gaan!...

  • 11 April 2015 - 12:31

    Margreeth:

    Hoi, marloes je bent een heel goed bezig ,ik steun graag je project.
    Ik wens jou een gezegende tijd .
    gr margreeth grijzenhout

  • 11 April 2015 - 17:16

    Hettie Blom:

    Ha Marloes, jammer genoeg zijn de kinderen "al op". Ha ha. Toch wil ik graag ook een bijdrage leveren en maak wat geld over naar je rekening. Ik ben er van overtuigd dat je er een goede bestemming voor zal vinden.
    Doe je best daar. Grtn Hettie Blom

  • 11 April 2015 - 17:22

    Gerrie:

    Henk en Jenny Zwijnenburg willen ook graag meedoen!!
    Zoek nog maar 3 kids extra!!

  • 19 April 2015 - 20:44

    Anke Jong:

    Hoi Marloes,

    Super wat je doet, petje af voor je! Ik heb er respect voor.
    Ik maak nog wat geld over voor een lekker toetje (of kijk maar waar je het voor kan gebruiken)

    Succes verder en veel plezier!

    Groetjes Robert en Anke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Hoi, Ik ben Marloes Woudenberg. Ik ben op het moment 6 maanden in Afrika. Hier ben ik bezig met verschillende projecten rondom kinderen. In de zomer van 2014 ben ik hier ook 4 weken geweest. Ik heb hier onder andere Thabo leren kennen. Op mijn blog zal ik regelmatig wat schrijven over mijn ervaringen en werkzaamheden die ik verricht. Veel lees plezier en ik kijk uit naar reacties. Liefs, Marloes Woudenberg

Actief sinds 26 Maart 2015
Verslag gelezen: 910
Totaal aantal bezoekers 6838

Voorgaande reizen:

23 Maart 2015 - 17 September 2015

Marloes in Afrika 2015

Landen bezocht: