27 april 2015 - Reisverslag uit Leerdam, Nederland van Marloes Woudenberg - WaarBenJij.nu 27 april 2015 - Reisverslag uit Leerdam, Nederland van Marloes Woudenberg - WaarBenJij.nu

27 april 2015

Door: marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

27 April 2015 | Nederland, Leerdam

Hallo allemaal,
Afgelopen vrijdag mochten we dan het frietfestijn houden. Het was echt geweldig. De kinderen moesten wat langer wachten, omdat het op zn Zuid afrikaans snel ging. Gelukkig was het het wachten waard. Dankzij jullie donaties konden we ieder kind twee Kipstukjes geven (lijken op grote kippenpootjes) en een bakje friet. Ook hadden we frisdrank gekocht voor ze en dat vonden ze heerlijk. Samen met de mayonaise en ketchup was het helemaal compleet. En als toetje kregen ze ijs! allemaal twee scheppen roomijs en een flinke schep chocoladeijs. Ze hebben er ontzettend van genoten en het was speciaal voor ze. Normaal gesproken zijn ze best luidruchtig met het eten, maar nu was het gewoon stil... Dat hebben we nog nooit meegemaakt. Zo waren ze onder de indruk van wat ze kregen. Nadat we klaar waren met eten riepen ze met zijn allen in koor: Thank you Jesus!... en ook zeiden ze Thank you tegen mij voor jullie ; ) Het was een geslaagde dag in ieder geval.
Ook was het afgelopen weekend weer betaalweekend. Dit betekend dat in dit weekend de meeste mensen hun loon gekregen hebben. Hierdoor overstroomt het winkelcentrum van de mensen en sta je nog veel langer in de rij dan normaal gesproken. Bij de pinautomaat staat met gemak een rij van 30 man en in de bank is het nog erger. Helaas wordt er ook veel geld uitgegeven aan drank, waardoor het betaalweekend voor de meeste kinderen totaal geen feestje is. Sommigen krijgen een zakje chips of wat lekkers van hun vader of moeder en dat is het. voor de rest van het weekend zijn ze veelal dronken. Ook een aantal moeders kan de alcohol niet laten staan en dat betekend dat de kinderen het zelf uit moeten zoeken. Kortom: betaalweekend is niet zo leuk als het klinkt. Gelukkig zijn er ook moeders die wel veel om hun kinderen geven en dan ook kleding, lekker eten en andere spullen voor hen kopen. In de straten is het dan ook niet veilig voor de kinderen en daarom is het heel fijn dat ze bij ons kunnen komen in het centrum. Hier is het veilig voor ze. In de straten lopen namelijk veel dronken mensen en in de parken zijn vooral jongeren te vinden die keiharde muziek luisteren en drinken. Dit doen ze door middel van hun auto's op het gras te zetten en de radio keihard te zetten. Hier wil je dus liever niet langs lopen.
Vandaag hebben de kinderen een vrije dag van school. Daarom is het centrum eerder open en zullen we spelletjes met ze gaan doen en misschien wat knutselen. Even een keertje wat anders dan huiswerk maken. Dat is ook wel eens lekker. Ik leer de kinderen steeds beter kennen en kan ook steeds meer namen onthouden. Nog lang niet allemaal, maar in ieder geval een aantal.
Van het geld dat zelfs nog over was van jullie extra donaties hebben we iets heel moois kunnen doen. Er is namelijk een jongen van ongeveer 14 jaar die altijd op blote voeten naar het centrum komt. In pincipe is dit niet raar, want veel kinderen lopen het liefst op blote voeten. Helaas is het bij hem zo dat hij geen schoenen heeft. Met de aankomende winter en kouder weer is dit niet prettig en dat is nog zacht uitgedrukt. Hij is een week geleden naar ons toegekomen of we misschien iets konden doen. Het is een lieve jongen die ook in het eetprogramma zit. Zijn naam is Sibongiseni en hij komt elke dag trouw naar de huiswerkklas. Nu hebben we dus van het geld dat over was een heel mooi paar schoenen kunnen kopen voor hem! Naderhand kwam hij speciaal naar me toe, in een hoekje, om me te bedanken. Toen heb ik hem uitgelegd dat het van het sponsorgeld is. Hij is er heel dankbaar voor en het doet hem echt goed. Een heel mooi verhaal dus! Dank jullie wel.
Nou dat was het weer, geloof ik. Super bedankt en tot de volgende blog!
veel liefs marloes

• 27 April 2015 - 12:31

Adrie:

Lieve Marloes, wat heerlijk weer om te lezen. En wat worden we door jou verhalen weer bepaald bij het feit dat we het zo geweldig goed hebben hier in NL. Altijd elektriciteit, we kunnen gewoon onder de douche (soms wel eens te lang), we kunnen lekker friet eten als we daar zin in hebben, en we hebben schoenen aan onze voeten, we kunnen zelfs kiezen. Geweldig wat je daar allemaal doet.
    Groetjes,
    Adrie

• 27 April 2015 - 12:35

Gerrie:

Wat fantastisch voor al die kids !!
    Heerlijk om te lezen en zo mee te genieten!

• 27 April 2015 - 21:40

hoi.gaaf dat jullie de kinderen lekker verwend hebben. dit vergeten ze niet.
    Het is wel herkenbaar wat jij schrijft over betaal weekend,er is nog niet veel veranderd helaas.

• 27 April 2015 - 21:41

• 27 April 2015 - 21:41

• 27 April 2015 - 21:43

• 27 April 2015 - 22:33

Ineke VE:

Hoi Marloes,
    Mooi dat je deze kinderen helpt met hun huiswerk en zoveel andere mooie activiteiten met ze kan doen! Echt gaaf om te lezen. Groeten!!

• 28 April 2015 - 14:26

Els:

Wat een leuke foto's Marloes! Je kunt zien dat ze ervan genieten :) En fijn dat je een jongen blij kon maken met nieuwe schoenen. Heb je nog een beetje koningsdag daar gevierd? Vorig jaar hadden we schmink mee haha. Succes weer met alles, liefs!

• 28 April 2015 - 20:14

Anneke:

Super meid, wat je daar allemaal voor elkaar krijgt. Met alles wat we hier hebben, zijn we toch arm als je dit allemaal leest. Het is hier "gewoon" en daar kun je mensen blij en gelukkig maken. Wat kun je zo daadwerkelijk iets van Gods liefde voor mensen laten ervaren. Sterkte met alles en Gods nabijheid toegebeden. Groetjes.

• 01 Mei 2015 - 10:23

Linda:

Ha Marloes! Ooh wat is het goed om je verhalen te lezen... En een frietfestijn... Hilarisch! Leuk hoor, ga zo door :) liefs

• 05 Mei 2015 - 16:47

Bas, Anita, Demi En Yenthe:

Hoi Marloes,

Bijzonder om te lezen hoe een in onze ogen eenvoudig frietfestijn voor de kinderen daar zo bijzonder is. Heel veel succes met alles en doe voorzichtig.

groetjes, je verre buren.