11 mei 2015 - Reisverslag uit Leerdam, Nederland van Marloes Woudenberg - WaarBenJij.nu 11 mei 2015 - Reisverslag uit Leerdam, Nederland van Marloes Woudenberg - WaarBenJij.nu

11 mei 2015

Door: marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

11 Mei 2015 | Nederland, Leerdam

Hallo allemaal,
De afgelopen week heb ik voor Emil gezorgd. Het zoontje van Sylvanie, de dochter van Anne marie de eigenaresse. Hij is drie jaar, grappig, best ondeugend en kletst heel veel. Ik heb op hem gepast omdat Annemarie, Jan willen en Jelvin (hun oudste zoon) naar het Krugerpark gingen. Ze zijn 8 dagen op vakantie geweest en daardoor had ze geen oppas voor Emil. Gelukkig kon ik oppassen zodat Sylvanie gewoon kon gaan werken. Zoals jullie weten doe ik elke morgen ongeveer anderhalf uur een ''peuteruurtje''. Dit is met Goshi, Sippo en dus ook Emil. Ik puzzel veel met ze en leer ze engelse woordjes. Nu zijn we vooral bezig met de kleuren. Nadat we dit gedaan hebben ga ik altijd met ze knutselen. Dit vinden ze altijd erg leuk. Het zijn drie heel enthousiaste jongetjes die veel lachen en kletsen. Ook zingen we met elkaar wat liejdes onder het puzzelen. Dat is zo leuk om te horen. Ze zijn hier echt met zang talent en ritmegevoel geboren volgens mij... Ik heb er een filmpje van gemaakt en als het goed is kunnen jullie die op de blog vinden. Het is echt grappig om te zien ; ) Het is mooi om te zien dat ze echt vooruit gaan. De puzzels worden steeds moeilijker en de kleuren steeds makkelijker.
Samen met Emil heb ik een heel gezellige week gehad. In de middag ben ik gewoon naar Tubelihle gegaan, omdat Sylvanie dan weer terug was. Ook daar ging het werk gewoon door. Huiswerk begeleiden, de tafels aanleren, woordzoekers laten doen enz. enz. Gelukkig vinden een heel aantal kinderen het erg leuk om puzzels, woordzoekers en andere mindgames te maken. Zo leren ze op een wat leukere en speelse manier toch allerlei dingen. Als jullie nog leuke suggesties hebben dan zijn die altijd welkom! Van de week wil ik namelijk verder gaan met het aanleren van de tafels. Het zou zo geweldig zijn als ze dit eenmaal kennen, want dat zou ze enorm helpen met hun rekenen en wiskunde op school. Dus alle tips zijn welkom hoor ; )
Ook is het op donderdag weer zondagschool geweest. Dat is zo heerlijk altijd. Lekker met elkaar zingen, dansen en luisteren naar een verhaal. De kinderen zingen hier zo enthousiast, dat is echt ongelofelijk. Daar zouden wij als Nederlanders, wat mij betreft, wel wat van mogen krijgen.... Je voelt je gewoon één met elkaar als je voor God zingt en zeker met al die vrolijke kinderen. Bovendien zingt de één nog mooier dan de ander. Altijd met een klap en stap erbij. Het geeft je gewoon energie. Onze God zal hier zó blij van worden, dat weet ik zeker. Bovendien hoeven de kinderen zich dan even geen zorgen te maken. Lekker samen bezig zijn voor onze Vader! Ze leren dat ze nooit alleen zijn, want God gaat altijd met ze mee. In wat voor situatie ze ook zijn, er is Iemand die heel veel om ze geeft. Jezus voelt met ze mee en weet hoe het is om arm te zijn en alleen. Ze leren dat hij er voor hen wil zijn en samen met hen door het leven wil gaan. Dat Hij ze straks bij Hem in de hemel zal brengen. Waar het meer dan geweldig is: geen pijn, geen verdriet, geen drank of ruzie.... En dat Hij nu al ontzettend veel van ze houdt en met hen mee huilt als ze verdriet hebben.
Ook is er elke vrijdag een jeugdavond waarop heel veel jeugd aanwezig is. Ingmar, de zoon van Annemarie, organiseert dit. Hij haalt kinderen op die verder weg wonen, maakt de avonden in elkaar, zorgt voor muziek enz. enz. Hij bespreekt met hen onderwerpen als Alcohol, verslavingen, seksualiteit onder jongeren, tienermoeders, enz. en dat allemaal met een blik op God. Hoe het eigenlijk zou moeten zijn en hoe je zelf invloed hebt op je leven. Maar bovenal dat je zonder God er niet komt. Dat je je leeg voelt zonder Hem. Een leegte die je maar moeilijk kunt beschrijven en die je eigenlijk niet wilt toegven. Hier komen zwangerschappen op jonge leeftijd veel voor en daar spreekt hij dan ook met ze over. Ook hebben veel van hen met een dronken vader te maken of oudere broer. Ook hierover praat hij met hen en probeert hen advies te geven. Ook zingen ze veel met elkaar, doen ze toneelstukken, kijken films enz. Er is van alles voor ze. Ook dit is erg mooi om te mogen zien. Een plek waar ze hun verhaal kwijt kunnen. Dat is heel veel waard!
Aankomende week zal ook weer een mooie, drukke week worden. Het gaat erg goed met mij en met Thabo ook. We hopen en bidden nog elke dag voor een baan voor hem. Dit is een zware last omdat hij al zo lang verlangd en zoekt naar een baan. Hier is de werkloosheid erg hoog namelijk, dus de kans dat JIJ de baan krijgt erg klein. We vertrouwen op de hulp van God en er zal een dag komen waarop hij werk zal krijgen. Dat was even heel kort over ons.
Bedankt voor het lezen allemaal en tot de volgende blog!
veel liefs marloes

  • 11 Mei 2015 - 18:26

    Gerrie:

    Prachtig .....
    Dikke knuffel van mams!

  • 12 Mei 2015 - 12:48

    Adrie:

    Hoi Marloes, wat ben je goed bezig. Mooi om te lezen dat het allemaal goed gaat. En wat leuk, die zingende jongetjes, Wat een schatjes :-)
    Groetjes, ook aan Thabo,
    Adrie

  • 13 Mei 2015 - 19:45

    Goverdina Veenema:

    Ha Marloes, wat weer een mooi verhaal en filmpje.....Gr.Goverdina

  • 13 Mei 2015 - 21:28

    Els:

    Leuk Marloes! En dat filmpje aaaah..ik kreeg m al via de app, zoo schattig!
    Groetjes ook aan Thabo! Liefs

  • 18 Mei 2015 - 14:28

    Anneke:

    Hoi Marloes,
    wat ben je lekker bezig en wat zullen die kinderen genieten. We hopen en bidden dat God ook in hun harten wil komen wonen en werken.
    Sterkte voor jullie beiden, groetjes Anneke

  • 29 Mei 2015 - 12:39

    Meta:

    hoi,
    goed bezig daar!
    Liefs van ons allemaal

  • 01 Juni 2015 - 21:27

    Marielle:

    Hee lieve Loes!

    Het filmpje bij deze blog is zo heerlijk haha. Emil met z'n enthousiaste: No louder! En de beatbox van Ghosi, ik heb hem nu al meerdere keren gekeken en ik blijf erom lachen <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Hoi, Ik ben Marloes Woudenberg. Ik ben op het moment 6 maanden in Afrika. Hier ben ik bezig met verschillende projecten rondom kinderen. In de zomer van 2014 ben ik hier ook 4 weken geweest. Ik heb hier onder andere Thabo leren kennen. Op mijn blog zal ik regelmatig wat schrijven over mijn ervaringen en werkzaamheden die ik verricht. Veel lees plezier en ik kijk uit naar reacties. Liefs, Marloes Woudenberg

Actief sinds 26 Maart 2015
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 6833

Voorgaande reizen:

23 Maart 2015 - 17 September 2015

Marloes in Afrika 2015

Landen bezocht: