21 april 2015 - Reisverslag uit Leerdam, Nederland van Marloes Woudenberg - WaarBenJij.nu 21 april 2015 - Reisverslag uit Leerdam, Nederland van Marloes Woudenberg - WaarBenJij.nu

21 april 2015

Door: marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

21 April 2015 | Nederland, Leerdam


Hallo allemaal,

Hier weer een verhaal van mij. Als alles goed gaat zullen we vrijdag het frietfestijn houden! Ze verheugen zich er helemaal op en het wordt echt geweldig. Ontzettend bedankt namens de kinderen, Abel en Mpumi en mezelf. Ik zal er zeker foto's van maken.
Vorige week maandag zijn we weer begonnen met de huiswerkles. Er komen ongeveer 15 kinderen naartoe. De rest van de kinderen speelt in hetzelfde centrum. We hopen dat er meer en meer kinderen zullen gaan komen, zodat we ze zo veel mogelijk kunnen helpen. Afgelopen vrijdag heb ik al een aantal inkopen gedaan van het sponsorgeld. Ik heb mappen gekocht, een perforator, nietmachine, whiteboard met materiaal, gummen, potloden, pennen en woordenboeken. We kunnen dus lekker aan het werk met de kinderen en ieder kind heeft van ons een eigen map gekregen. Op deze manier kunnen we bijhouden wat ze doen en wat ze hebben geleerd. Dominee Abel en Rethabile zijn erg blij met wat we nu hebben. Vandaag gaan we het whiteboard aan de muur bevestigen. Het zal een hoop schelen, want dan kan Rethabile klassikaal lesgeven in plaats van op losse velletjes. Het is mooi dat hij zo enthousiast is voor de kinderen. Vooral met de bovenbouw kinderen is hij erg goed. Daarom ga ik vaak met de jonge kinderen huiswerk doen en daarna leerzame spelletjes. Zij hebben namelijk wat minder huiswerk en daar is dus ook tijd voor. Het is bij de oudere kinderen echt een uitdaging, omdat ze vaak al ver achter lopen. Daarom vind ik het belangrijk al op jonge leeftijd zo veel mogelijk te doen. Bovendien zijn ze erg enthousiast en leergierig. Ik geniet er erg van om met ze aan de slag te gaan.
Gister heb ik toevallig vier jongens van de bovenbouw geholpen. Ze hebben namelijk huiswerk waarbij het kennen van de tafels erg belangrijk is. Helaas leren ze dit niet klassikaal op school, dus tellen ze alles uit op hun vingers. Dit duurt natuurlijk heel erg lang en is helemaal niet handig. Nu ben ik dus gister begonnen met ze de tafels uit het hoofd te leren. DIt zal ze een stuk helpen en ik hoop dat ze het over een paar werken echt kennen. Dit is wel een uitdaging, want ze hebben er echt niet altijd zin in ; ) Dat is ook niet zo gek, want dan hebben ze hun huiswerk al af. Toch probeer ik het op een leuke manier te doen, zodat er wat spel element in zit.
Rethabile is meestal wiskunde en rekenen aan het uitleggen aan de oudere jongens en meiden. Dit is niet eenvoudig, want ze hebben vaak veel huiswerk. Van dat vele huiswerk begrijpen ze meestal maar 1/3. Ik heb met Rethabile gesproken over het schoolsysteem en het aandeel van de leraren op de scholen. Het is zo dat de overheid bepaald hoeveel kinderen per jaar moeten doen in de klassen. Als de school dat niet haalt of de leraar dan worden er mensen ontslagen. Dus de hoeveelheid huiswerk komt onder andere daarvandaan. Helaas is het zo dat veel leraren totaal niet toegewijd zijn en ze alleen werken voor het geld. Er is maar een kleine groep die echt met liefde voor de kinderen werkt. Het komt dus vaak voor dat de kinderen huiswerk krijgen dat niet wordt uitgelegd of besproken. Dan vragen we: wat heeft je leraar hierover gezegd? en dan zeggen ze; niks, alleen maar dat we het af moeten hebben. Als ze het niet afhebben dan krijgen ze vaak straf. Dus het is een cirkel die bijna ondoorbreekbaar lijkt te zijn. Bij ons in nederland maakten we veel werk in de klas met de leraar. Zeker in de lagere klassen. Dat gebeurd hier helaas weinig. Vaak zet de leraar een film op of hij laat ze spelen en gaat zelf zijn eigen werk doen of kletsen met collega's. Daarom moeten de kinderen nog zo veel doen na schooltijd. Ook is er veel verschil tussen de townshipscholen en de scholen in het dorp. Op de townshipscholen is het engels erg laag en wordt vaak niet goed onderwezen. Dit is een probleem voor de kinderen, want engels is hier de tweede voertaal. Kortom: de kinderen hebben gewoon hulp nodig van mensen zoals Rethabile en Thabo die ze begeleiden met het huiswerk. Thabo doet het in het centrum in het dorp en Rethabile en ik in het township/community. Er zijn hier namelijk heel heel veel kinderen. We genieten er gelukkig van en het is best gezellig meestal met de kinderen. Bij ons in het centrum zijn het wel rouwdouwers zeg maar, door de straatcultuur, maar het zijn leuke kinderen. De oudere jongens vechten wel eens, maar Abel is er meestal snel bij. Het heeft gewoon met overleven en voor jezelf opkomen te maken. We doen ons best om ook hen te begeleiden met hun werk.
Hier thuis is het erg gezellig en ik voel me thuis. S'avonds eten we gezellig met elkaar en Annemarie kan heerlijk koken. Thabo komt ook regelmatig bij ons eten. Vanavond hebben we weer onze wekelijkse bidavond. Dit doen we met het gezin en de zoon en vrouw van Annemarie. Het is erg goed om dat zo samen te doen. Met de elektriciteit gaat het helaas wat minder. De laatste twee weken hebben we bijna dagelijks een aantal uur geen stroom. hiervoor heeft de overheid verschillende schema's gemaakt. Bijvoorbeeld op maandag van 10 tot half 1 geen stroom, op dinsdag van 20:00 tot 22:00 geen stroom enz. enz. Toch wordt er niet altijd aan gehouden als er meer bezuinigd moet worden. Aanstaande zondag zullen we van 8;00 smorgens tot 5 uur s 'middags zonder stroom zitten. Gelukkig weten we het nu al en kunnen we er rekening mee houden. Dan is het ook niet zo heel erg. Je wordt er vanzelf creatief mee en ook wen je er wel een beetje aan. Natuurlijk is het niet goed voor je koelkast, vriezer en andere apparaten, maar het is niet anders. Ze hadden een aantal maanden geleden zelf een totale black out en dat betekende drie werken zonder stroom en water. Ze vermoeden dat dit binnenkort weer een keer zal gebeuren, omdat Zuid afrika gewoon te weinig stroom heeft voor het land. Van daar dus dat schema. Ze vrezen voor weer een totale black out.
Het is een langer verhaal geworden dan ik had gedacht, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk overkomt. Na het frietfestijn zal ik proberen foto's en een blog te maken. We hebben er echt zin in! en al die snoetjes... heerlijk.
Bedankt voor alles. liefs marloes

  • 21 April 2015 - 12:13

    Gerrie:

    Wat geweldig dat jullie de kinderen zo kunnen helpen..
    En een uitdaging om ze aant werk te krijgen/houden.
    Geen stroom!!!!....pffffff...

    Dikke knuffel ook voor Thabo van mams

  • 21 April 2015 - 12:57

    Teus:

    Hoi ..mooi dat je al zoveel kan doen voor de kinderen ..fijn dat je er zelf ook
    Van geniet ,veel plezier nog en we denken veel aan jou xje

  • 21 April 2015 - 16:47

    Els:

    Hee Marloes,
    Ik ben net terug uit Servie, wat leuk om dit te lezen! Je maakt een hoop mee dus.. goed wat jullie allemaal doen om de kinderen te helpen! En zonder stroom ojee, daar hadden we in Kucura de laatste dagen ook wat last van (en geen water) maar 3 weken lijkt me wel wat veel..hopelijk valt t mee!
    Je krijgt de groetjes van Aleksandar en Danijela en de family, liefs Els

  • 21 April 2015 - 17:51

    Marco:

    Heee marloes!
    Klinkt spannend allemaal! Veel succes en plezier met de kinderen daar! We missen je wel hoor ;) tot snel weer op skype!
    Liefs Marco

  • 21 April 2015 - 20:07

    Goverdina Veenema:

    Ha Marloes, Je heb weer een mooi verhaal geschreven!! Geniet er van. Liefs Goverdina


  • 22 April 2015 - 07:07

    Conny:

    Hey Marloes,
    Wat een mooi verhaal om te lezen.
    Wat ben je daar , met de anderen, goed bezig. Echt leuk.
    Heel veel plezier met je frietfestijn, wat zullen ze genieten.
    Groetjes, ook aan Thabo

    Conny

  • 22 April 2015 - 08:50

    Adrie:

    Geweldig om te lezen wat je daar allemaal mag betekenen voor die kinderen. Volgens mij ben je helemaal in je element en is dit echt jouw ding. Succes met alles, met of zonder stroom :-)
    Groetjes
    Adrie

  • 23 April 2015 - 00:25

    Liesbeth Verhoeven:

    Ha Marloes,

    er klinkt veel enthousiasme door in jouw verslag. Geweldig hoe jullie je inzetten voor the kids. Ook wel schrijnend om te lezen hoe slecht het onderwijs is in vergelijking met Nld. En dat leerkrachten de kinderen zonder eerst uitleg te geven aan het huiswerk zetten...................Mooi dat jullie dan het verschil maken. Veel zegen!
    Fam. Verhoeven

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Hoi, Ik ben Marloes Woudenberg. Ik ben op het moment 6 maanden in Afrika. Hier ben ik bezig met verschillende projecten rondom kinderen. In de zomer van 2014 ben ik hier ook 4 weken geweest. Ik heb hier onder andere Thabo leren kennen. Op mijn blog zal ik regelmatig wat schrijven over mijn ervaringen en werkzaamheden die ik verricht. Veel lees plezier en ik kijk uit naar reacties. Liefs, Marloes Woudenberg

Actief sinds 26 Maart 2015
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 6848

Voorgaande reizen:

23 Maart 2015 - 17 September 2015

Marloes in Afrika 2015

Landen bezocht: