3 juni 2015 - Reisverslag uit Leerdam, Nederland van Marloes Woudenberg - WaarBenJij.nu 3 juni 2015 - Reisverslag uit Leerdam, Nederland van Marloes Woudenberg - WaarBenJij.nu

3 juni 2015

Door: marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

03 Juni 2015 | Nederland, Leerdam

Hallo allemaal,

Even weer een bericht van deze kant. Het is de afgelopen weken erg druk geweest met de kinderen hier en in Tubelihle. Volgende week is het namelijk examenweek. Ze krijgen van alle vakken een toets en dit telt mee voor hun rapporten. Helaas zijn er een aantal die er helemaal niet goed voor staan. Dit komt vaak omdat ze niet genoeg aan het studeren zijn. We proberen ze te stimuleren en er voor ze te zijn. Ook zijn er een aantal die wel goed hun best doen, gelukkig. Heel bijzonder is Asher een jongen uit het kinderhuis. Hij is heel erg slim en doet erg zijn best. Eens in de zoveel weken wordt er op zijn school een lijst bekend gemaakt van de beste 10 leerlingen van de middelbare school. De laatste keer was hij nummer drie! Dat is al geweldig, maar hij kan nog hoger komen. Het is namelijk zo dat hij nog wel harder kan leren dan hij de afgelopen weken gedaan heeft. Hij doet zijn best hoor, maar als je erg slim bent kun je daardoor ook wat minder je best gaan doen en toch goede cijfers halen. Nu heeft hij de afgelopen tijd weer harder gewerkt en hij heeft een afspraak staan hier. Hij zei: ik zal ervoor zorgen dat ik de nummer 1 wordt! Als hij dit waarmaakt zal hij een mooi geldbedrag krijgen waarmee hij alvast wat kan sparen voor zijn toekomst. Dat is dus een heel mooi doel. We zijn erg benieuwd of het hem gaat lukken.

In Tubelihle is er een meisje van ongeveer 13 jaar dat erg haar best doet. Ze is er meestal bij als we huiswerkles geven en ze werkt hard. Afgelopen weg heb ik haar geholpen met wiskunde. Het was wel weer even nadenken en met behulp van Jan Willem heb ik haar het een en ander kunnen leren. Het is erg moeilijk voor haar, maar ze wil zo graag een goed rapport halen. De andere vakken heeft ze gelukkig al voldoende en dat gaat beter, maar met wiskunde blijft ze moeite hebben. Het schoolsysteem hier werkt helaas ook niet zo mee. Het is namelijk zo dat ieder kind hetzelfde niveau moet doen en ook moet kunnen. De regering wil niet te veel aan speciale scholen, andere niveaus of wat dan ook besteden. Ze willen dat alle kinderen op 'normale' scholen zitten en er geen onderscheid wordt gemaakt tussen kinderen. Ze zeggen dat is discriminerend. Helaas behalen daardoor heel veel kinderen nooit een diploma, omdat ze gewoon het niveau niet aankunnen. Er zijn wel wat speicale scholen, maar veel mensen kunnen dat niet betalen. Het gevolg is dat ze op de gewone basisschool of middelbare school mee moeten zien te komen. Als ze en slecht rapport hebben dan blijven ze zitten en als ze meerdere keren zijn blijven zitten dan worden ze overgezet naar de volgende klas door hun leeftijd. Er zijn bijvoorbeeld twee jongens die al 14 en 15 jaar zijn en nog in grade 4 en 6 zitten. Dit betekend dat ze met kinderen in de klas zitten van 9 en 10 jaar oud. Zij zijn dus overgezet door hun leeftijd. Het is erg triest dat ze hiermee nooit verder zullen komen of iets zullen begrijpen. Ik zie dat een van hen bijvoorbeeld heel goed is met tekenen en praktisch werken. Hij kan fietsen repareren en dat soort dingen. Hij zou dus eigenlijk naar een school moeten waar ze hem dat verder leren ontwikkelen en waar hij een diploma kan behalen. Helaas is dit een stuk verder weg en is er geen geld voor. Het is een heel lieve en behulpzame jongen. We moeten meer voor hem bidden en daar vraag ik ook jullie om.

Er is de afgelopen dagen een lading met kleding gekomen waar de kinderen helemaal blij mee zijn. Zeker voor de winter is het hard nodig voor sommigen. Het is niet gemakkelijk om hier kleding te krijgen voor ze, omdat het transport erg duur is. Nu is er contact (al voor een langere periode) met een stewardess die samen met haar collega's een aantal koffers meeneemt als ze hierheen vliegen. Het zijn zware, grote koffers of tassen die dan volgedaan worden met kleding. Deze stewardessen dragen de koffers en leveren ze af bij het vliegveld. Daar haalt Jelvin, de oudste zoon van Annemarie, de kleding op. Het is allemaal kleding vanuit holland. De kinderen waren helemaal blij ! Het is echt bizar om te zien wat dit met ze doet. Logisch ook want velen lopen met vieze, oude kleding waar de gaten inzitten. Ook hebben we een aantal dekens uitgedeeld wat ook erg nodig is. Alleen zijn die weer veel moeilijker te vervoeren, omdat ze zoveel ruimte innemen. In de nacht kan het namelijk echt koud worden: rond de 0 graden of wat eronder. Als je dan in een koud huisje woont in een bed zonder warme dekens dan is dat erg koud. Daarom zijn ze ook zo blij met vesten en truien, want ook die kunnen ze daarvoor gebruiken. Het was dus de afgelopen dagen best een feest voor ze!

In de huiswerkklas doen we nu de afgelopen tijd de tafels en extra spelling. Ik zie echt dat ze verbeteren met hun tafels en daar zijn we dankbaar voor. We doen ook af en toe een wedstrijd tussen de jongens en de meiden wie het beste de tafels kent. Dit maakt het ook wat leuker voor ze. Het schrijven en spellen van woorden is erg lastig voor ze. Zulu is namelijk een taal waarbij je schrijft wat je hoort. In het engels is dit helemaal anders en bovendien krijgen ze op de townshipscholen niet altijd goed onderwijs. Sommige leraren zijn goed hoor, maar veel ook niet. Spelling is natuurlijk erg belangrijk dus we proberen hen daarin te helpen. Ook daar doen we regelmatig spelletjes mee zodat het ook wat leuker is om te leren.

We zijn dus lekker bezig met elkaar en proberen te helpen waar we kunnen. We zien echt dat God ons nabij is en Hij voorziet. De kleding was namelijk echt heel nodig en dan is het zomaar in twee weken geregeld! Daar zijn we echt heel dankbaar voor. Zonder God zouden we dit werk nooit kunnen doen. Zouden jullie daarom ook willen blijven bidden voor het werk en de kinderen?

Ik hoop dat bij jullie ook alles goed gaat en dat jullie kunnen genieten van de aankomende zomervakantie. Bedankt voor het lezen.
Veel liefs marloes

• 03 Juni 2015 - 11:50

Gerrie:

Hey Loes....je bent toch een echte juf hoor!!
    En zelfs helpen met wiskunde...haha
    Wat mooi van die kleding dat die stewardessen dat meenemen zo...geweldig...
    En wat zullen ze de kids daar blij mee zijn....
    Succes met alles
    Liefs mams..dikke knuffel ook voor Thabo

• 04 Juni 2015 - 18:39

Anneke:

Hoi meid,
    wat is het toch bijzonder wat je daar allermaal aan het doen bent. En wat zijn wij hier toch afschuwelijk verwende mensen. We hebben " alles", misschien zelfs teveel en mopperen er op los. Daar hebben ze niets en zijn veel blijer met al wat ze krijgen. Fijn dat je ook merkt dat je het niet alleen doet, maar dat God met je meedoet. Ga door!! in Zijn Naam.
    Groetjes Anneke.

• 04 Juni 2015 - 20:42

Caroline:

Hoi Marloes,

Je bent goed bezig hoor met je reken- en spellinglessen! Altijd al geweten dat er een juf in jou zat.
    Fijn dat je merkt dat jullie werk gedragen en gezegend wordt, dat geeft moed om door te gaan.
    Raar idee trouwens dat jij de winter in gaat en wij de zomer. Hier begint het (eindelijk) te zomeren en genieten we van het buitenleven.
    Heel veel succes en plezier gewenst en een hartelijke groet!

• 04 Juni 2015 - 22:34

Marjan:

Lieve Marloes,

Zat net achter de computer toen je moeder jouw blog doorstuurde. Gelijk gelezen, en nu ook maar eens reageren.....Meestal lees ik alleen en onderneem geen actie, sorry ( schaam schaam ) Ik geniet altijd van je enthousiaste verhalen, en vind je echt een topper. Je bent gewoon een echte juf aan het worden, meester Ronald krijgt concurentie, haha.
    Wat een super goed initiatief van die stewardessen, zo mooi om dat te lezen. Er zijn gewoon nog heel veel behulpzame mensen op deze wereld. God werkt door mensen heen! Geweldig!
    Het ga je goed!

Groetjes van alle Stremlers uit Leerdam

• 04 Juni 2015 - 22:59

Wil En Marius:

Hoi Marloes,
    Wat fijn om te horen dat het goed met je gaat en dat je mag zien dat God nabij is! Hij zegene je in al het werk waar je mee bezig bent.
    Hartelijke groeten van Marius en Wil en Duco:)

• 05 Juni 2015 - 07:11

Coby:

Haai Marloes,

Fijn om weer een update te lezen. Bijzonder wat je allemaal mee mag maken en doen voor anderen. Je bent een toppertje! N-joy!

Liefs van de Van Woudenbergjes

• 05 Juni 2015 - 17:49

Liesbeth Verhoeven:

Lieve Marloes,

we blijven voor je bidden hoor! Heel moedig wat jij daar mag doen. God ziet al jullie inspanningen en de liefde voor elk afzonderlijk kind. Voor Hem zijn het allemaal parels van waarde!

Liefs, fam. Verhoeven

• 05 Juni 2015 - 21:26

Suze:

Wat fijn voor je dat het werk zo goed lukt. Ga ervoor en je ziet
    wat je dan bereiken kan. Fijn dat er mensen zijn zoals jullie.
    Weet je gesteund door ons.

• 12 Juni 2015 - 12:22

Ineke:

Hoi Marloes,
    Wat mooi om je verslag te lezen! Goed van je om een wedstijdje te maken van de tafels. Dat zal ze uitdagen om extra hun best te doen.
    Fijn dat je mag ervaren dat God nabij is.
    Groetjes, ook van Gerrit